We cordially invite you to the 4th annual Science Festival Week of the Czech Academy of Sciences and to the program prepared for you by the Library of the Czech Academy of Sciences.
Photo: Jan Tiche
Visitors at the PVA EXPO PRAGUE exhibition center in Letňany can look forward to a rich program and a record number of exhibits featuring original activities and competitions
We offer you access to renowned databases such as Science, EBSCO, or Web of Science. Register to unlock articles for your studies, teaching, or scientific research.
We provide support in the field of Open Science, focusing on areas such as open access to research outputs (Open Access) and open access to research data (Open/FAIR data).
The Library of the CAS coordinates the data collection, provides modifications, development and support of the ASEP system. The basis of the ASEP system is a database containing bibliographic records of scientific outputs, full texts of publication outputs and data records.
The Digital Library of the Czech Academy of Sciences contains digitized periodicals and monographs produced by the institutes of the Czech Academy of Sciences and their predecessors. These documents are primarily the result of digitization at our Digitization Center.
We bring you a selection of new books.
You can find them in the study room, where you can see and borrow them.
All new acquisitions can also be found in the catalogue.
„Praktická mediace“ je odrazem zkušeností a lekcí, které autorka získala během své bohaté praxe v mediaci. S humorem a hlubokým porozuměním pro lidskou povahu vás „Praktická mediace“ provede skutečnými příběhy a situacemi, se kterými se autorka setkala jak na svých kurzech, tak v profesionálním životě. Tato kniha není teoretickým pojednáním, ale spíše praktickým průvodcem po nejčastějších chybách a úskalích mediace nabízející cenné rady, jak se jim vyhnout a jak úspěšně využít potenciál mediace v různých situacích.
…MEDKOVÁ, Radka. Praktická mediace: konkrétní postupy, formulace a příklady z facilitativní mediační praxe. V Lomnici nad Popelkou: pro Radku Medkovou vydal Matěj Bárta, Studio JB, 2024. ISBN 978-80-86512-64-8.
Cestu dějinami hudby začíná autorka v 18. století, posledním období, kdy byla hudba i její tvůrci pod patronátem šlechty. Zrod tzv. národních škol v hudbě se kryje s národní emancipací následujícího století, s érou měšťanských salonů, ale také nových nacionálně definovaných kulturních institucí. Dodnes slavíme skvělé české úspěchy, vznik konzervatoře, Národního divadla nebo České filharmonie, a přece stále nedoceňujeme vliv národnostního kotle a soupeření etnik v hranicích České koruny na ohromující vývoj české hudby. Z této úrodné půdy čerpalo v 19. i 20. století několik skvělých hudebních generací.
…REITTEREROVÁ, Vlasta. Česká hudba: stručná historie. Praha: Paseka, 2024. ISBN 978-80-7637-505-5.
Stromy jsou od nepaměti nezastupitelnou součástí naší krajiny a člověka provázejí ‒ obrazně i doslova ‒ od kolébky po rakev. Mnohdy je považujeme za cosi samozřejmého, co nám poskytuje především hospodářský užitek. Marie Hrušková na stromy pohlíží jinak ‒ jako na osobitá, často dlouhověká stvoření, která zasluhují naši úctu a ochranu. Její kniha se nám snaží zprostředkovat mimořádný význam, který pro nás stromy mají.
…HRUŠKOVÁ, Marie. Vztah ke stromům v zemích Koruny české. Druhé, doplněné vydání. Praha: Dokořán, 2025. ISBN 978-80-7675-197-2.
Tibor A. Brečka
2024
Školní prostředí není jen místem vzdělávání, ale také bezpečného rozvoje žáků. Tato publikace se zaměřuje na rozpoznávání a interpretaci varovných signálů, které mohou naznačovat potenciální rizika, jako je šikana, násilí, závislosti či dokonce útoky aktivního střelce. Autor přináší podrobný přehled teoretických východisek a výsledky několika rozsáhlých výzkumů v oblasti prevence agrese a bezpečnosti ve školách. Zabývá se nejen identifikací varovných signálů, ale také jejich analýzou a navrhováním efektivních intervencí.
Kniha nabízí cenné informace o tom, jak učitelé a školní personál mohou rychle a účinně reagovat na rizikové situace a poskytnout žákům potřebnou podporu. Důraz je kladen na komplexní přístup zahrnující nejen odborníky, ale také rodiče a komunitu, kteří hrají klíčovou roli v budování bezpečného prostředí. Publikace obsahuje praktická doporučení a strategie pro řešení mimořádných událostí, mezi které patří i útoky tzv. aktivního střelce.
Díky rozsáhlým výzkumům, které publikace shrnuje, získají školy cenné empirické údaje pro tvorbu účinných preventivních opatření. Výzkumy přinášejí důležité poznatky o bezpečnostních hrozbách ve školách a navrhují konkrétní kroky pro jejich řešení.
Kniha je důležitým nástrojem pro každého, kdo se zabývá školní bezpečností, ať už jde pedagogy, školní psychology, další odborníky, ale také rodiče.
BREČKA, Tibor A. Agrese ve školním prostředí: varovné signály, prevence a řešení. Teoretik. Praha: Leges, 2024. ISBN 978-80-7502-764-1
Walter A. Kaufmann (1921–1980) byl německo-americký filosof, básník a uznávaný překladatel filosofických, teologických a básnických děl. Kniha Budoucnost humanitních věd, jež je Kaufmannovou poslední knihou, vyšla poprvé v New Yorku v roce 1977 a zabývá se krizí humanitních věd. Původem německý myslitel se židovskými kořeny, jenž na sklonku 30. let 20. století utekl před Hitlerem do USA, v ní otevřeně přiznává, že budoucnost klasického humanitního vzdělání je velmi nejistá a že k tomu mimo jiné zásadně přispívá to, jakým způsobem jsou humanitní vědy pěstovány a vyučovány. Co v postmoderním světě orientovaném na technologický pokrok a pragmatismus očekávat od klasického humanitního vzdělání? Lze kritický stav humanitních věd vnímat jako příčinu, nebo jako následek společenského vývoje? Jsou na vině ti, kteří humanitní obory vyučují a pečují o ně, nebo vzdělávací systém odrážející společenskou poptávku? A jedná se vůbec o krizi, nebo spíše jen o přirozený vývoj související s demokratizací vzdělání a proměnou senzibility moderního člověka?
I více než padesát let po vydání zůstávají Kaufmannovy myšlenky o humanitních vědách aktuální a inspirující. Jeho návrhy, jak lépe a smysluplněji vyučovat humanitní vědy, jsou cenným podnětem pro všechny, kteří věří v jejich zásadní roli v rozvoji humanity a obohacení společnosti.
KAUFMANN, Walter Arnold. Budoucnost humanitních věd: o výuce umění, náboženství, filosofie, literatury a historie. Přeložil Michal KLEPRLÍK. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2024. ISBN 978-80-7465-665-1
Monografie Kataríny Millové se zaměřuje na současná témata vývoje v dospělosti od jejího počátku až po střední věk. Obsahuje kapitoly, které prezentují nejnovější poznatky, teorie a modely týkající se období vynořující se dospělosti, čtvrtživotní krize, zakotvené dospělosti a krize středního věku. Z velké části jde o témata, která se začala řešit až v průběhu posledního čtvrtstoletí, některá z nich (například čtvrtživotní krize a zakotvená dospělost) se objevila v hledáčku psychologů ještě mnohem později
…MILLOVÁ, Katarína. Za branami dospělosti: současné pohledy na vývoj v dospělosti. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2024. ISBN 978-80-7465-646-0.
Knihovna Akademie věd ČR, v. v. i. Accessibility Statement
Pevně věříme, že internet by měl být dostupný pro každého, a proto se zavazujeme poskytovat webovou stránku, která je přístupná co nejširšímu publiku bez ohledu na okolnosti a schopnosti.
Abychom toho dosáhli, snažíme se co nejpřísněji dodržovat pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG 2.1) na úrovni AA, které stanovila organizace World Wide Web Consortium (W3C). Tyto pokyny vysvětlují, jak zpřístupnit webový obsah lidem s různými typy postižení. Dodržování těchto pokynů nám pomáhá zajistit, že webová stránka je přístupná všem lidem: nevidomým, lidem s motorickým postižením, osobám se zrakovými nebo kognitivními poruchami a dalším.
Tato webová stránka využívá různé technologie, které mají za cíl zajistit její co nejvyšší přístupnost. Používáme rozhraní pro přístupnost, které umožňuje osobám s konkrétními postiženími přizpůsobit uživatelské rozhraní webu (UI) a design podle jejich potřeb.
Kromě toho web využívá aplikaci založenou na umělé inteligenci, která běží na pozadí a neustále optimalizuje úroveň přístupnosti. Tato aplikace upravuje HTML kódy webu, přizpůsobuje jeho funkčnost a chování pro čtečky obrazovky používané nevidomými uživateli a pro klávesové funkce používané lidmi s motorickým postižením.
Pokud jste našli chybu nebo máte nápady na zlepšení, budeme rádi, když se s námi spojíte prostřednictvím tohoto e-mailu:
Naše webová stránka využívá ARIA atributy (Accessible Rich Internet Applications) spolu s různými behaviorálními změnami, aby zajistila, že nevidomí uživatelé používající čtečky obrazovky mohou web číst, rozumět mu a užívat si jeho funkce. Jakmile uživatel s čtečkou obrazovky vstoupí na váš web, okamžitě obdrží výzvu k aktivaci režimu pro čtečku obrazovky, aby mohl efektivně procházet a používat váš web. Zde je několik nejdůležitějších požadavků čteček obrazovky, které náš web splňuje, spolu s ukázkami kódu:
Optimalizace pro čtečky obrazovky: běží proces na pozadí, který se učí komponenty webu odshora dolů, aby bylo zajištěno neustálé dodržování pravidel i při aktualizacích webu. V tomto procesu poskytujeme čtečkám obrazovky smysluplná data prostřednictvím ARIA atributů. Například poskytujeme přesné popisky formulářů, popisy ikon (ikony sociálních sítí, vyhledávání, košík atd.), pokyny pro validaci formulářů, role prvků, jako jsou tlačítka, menu, modální dialogy (vyskakovací okna) a další. Dále proces na pozadí skenuje všechny obrázky na webu a poskytuje přesný a smysluplný popis na základě rozpoznávání objektů jako ALT (alternativní text) pro obrázky, které nejsou popsány. Kromě toho dokáže pomocí technologie OCR (optické rozpoznávání znaků) extrahovat texty vložené do obrázku. Pro aktivaci úprav pro čtečku obrazovky kdykoliv, stačí uživatelům stisknout kombinaci kláves Alt+1. Uživatelé čteček obrazovky také dostávají automatická oznámení o aktivaci režimu čtečky obrazovky při vstupu na web.
Tyto úpravy jsou kompatibilní se všemi populárními čtečkami obrazovky, včetně JAWS a NVDA.
Optimalizace navigace pomocí klávesnice: Proces na pozadí také upravuje HTML kód webu a přidává různé chování pomocí JavaScriptu, aby byl web ovladatelný pomocí klávesnice. To zahrnuje možnost navigace po webu pomocí kláves Tab a Shift+Tab, ovládání rozbalovacích menu pomocí šipek, jejich zavírání klávesou Esc, spouštění tlačítek a odkazů klávesou Enter, navigaci mezi radiobuttony a checkboxy pomocí šipek a jejich vyplnění pomocí klávesy Space nebo Enter. Kromě toho uživatelé klávesnice naleznou rychlou navigaci a menu pro přeskočení obsahu, dostupné kdykoliv po stisknutí Alt+1 nebo jako první prvek na webu při navigaci pomocí klávesnice. Proces na pozadí také zajišťuje zaměření klávesnice na vyskakovací okna ihned po jejich zobrazení a brání tomu, aby se fokus posunul mimo něj.
Uživatelé mohou také používat zkratky, jako jsou „M“ (menu), „H“ (nadpisy), „F“ (formuláře), „B“ (tlačítka) a „G“ (grafika), k rychlému skoku na konkrétní prvky.
Usilujeme o to, abychom podporovali co nejširší škálu prohlížečů a asistivních technologií, aby si naši uživatelé mohli vybrat ty nejvhodnější nástroje s co nejmenším počtem omezení. Proto jsme tvrdě pracovali na tom, abychom mohli podporovat všechny hlavní systémy, které zahrnují více než 95 % podílu na trhu, včetně Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera a Microsoft Edge, JAWS a NVDA (čtečky obrazovky).
Přestože se maximálně snažíme, aby si každý mohl web přizpůsobit podle svých potřeb, mohou stále existovat stránky nebo sekce, které nejsou zcela přístupné, jsou v procesu zpřístupňování nebo postrádají vhodné technologické řešení, aby byly přístupné. Neustále ale zlepšujeme naši přístupnost, přidáváme, aktualizujeme a zlepšujeme její možnosti a funkce a vyvíjíme a přijímáme nové technologie. To vše s cílem dosáhnout optimální úrovně přístupnosti v souladu s technologickým pokrokem. Pro jakoukoliv pomoc nás prosím kontaktujte na e-mailu