1997-001A - STS 81

Název objektuSTS 81
Atlantis F-18
Shuttle Mission 81
S/MM-5 [=Shuttle/Mir Mission]
Spacehab 7
SSC 24711
Start1997-01-12 09:27:22.948 UT, Eastern Test Range, Atlantis
Stav objektupřistál na Zemi
Přistání1997-01-22 14:22:44 UT, Eastern Test Range, SLF Rwy 33
Životnost10.2051 dne, tj. 0.0279 roku
ProvozovatelUSA, NASA-OSF
VýrobceUSA, Rockwell
Kategorieraketoplán
Hmotnost108531 kg

Osádka

Od Odkud Do Kam Člen osádky Stát Let Funkce
1997-01-12 Země 1997-01-22 Země Michael A. Baker USA 4 CDR
Brent W. Jett, Jr. USA 2 PLT
John M. Grunsfeld USA 2 MS
Marsha S. Ivins USA 4 MS
Peter J. K. Wisoff USA 3 MS
1997-01-12 Země 1997-01-15 1986-017A Jerry M. Linenger USA 2 MS
1997-01-15 1986-017A 1997-01-22 Země John E. Blaha USA 5 MS

Parametry dráhy

Epocha Typ i P hP hA Pozn.
97-01-12.54 G 51.65° 89.89 min 241 km 297 km  
97-01-13.64 G 51.65° 89.99 min 251 km 297 km  
97-01-14.14 G 51.65° 90.03 min 254 km 297 km  
97-01-14.39 G 51.65° 91.03 min 262 km 388 km  
97-01-15.02 G 51.65° 92.17 min 371 km 391 km  
97-01-15.79 G 51.65° 92.29 min 381 km 392 km  
97-01-21.74 G 51.65° 91.77 min 343 km 380 km  

Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.

Popis objektu

Pilotovaný kosmický raketoplán. Postavila ho firma Rockwell International, Space Systems Group (nyní Boeing North American), Palmdale, CA (USA). Provozovatelem je NASA Johnson Space Center, Houston, TX (USA) pro NASA Office of Space Flight, Washington, DC (USA).

Raketoplán Atlantis sestává ze tří částí: družicového stupně vybaveného hlavními motory SSME [=Space Shuttle Main Engines], odhazovací nádrže ET [=External Tank] a startovacích motorů SRB [=Solid Rocket Boosters].

Motory SRB výr. č. BI-082 na TPH (polybutadienakrylát-hliník-chloristan amonný) o délce 45.46 m, průměru 3.8 m a vzletové hmotnosti 2×590 t vybavené výkyvnými tryskami vyvíjejí při vzletu tah 2×11.8 MN. Doba jejich funkce činí 120 s. Poté se oddělují a na padácích se snášejí do moře, odkud jsou vyloveny a připraveny k dalšímu použití.

Nádrž ET výr. č. ET-83 o délce 47.0 m a průměru 8.4 m nese zásoby kapalného vodíku (102 600 kg) a kyslíku (616 500 kg) pro motory SSME. Po dosažení suborbitální dráhy je odhozena a zaniká v atmosféře.

Okřídlený družicový stupeň výr. č. OV-104 o délce 37.24 m, výšce 17.25 m a rozpětí 23.79 m sestává z dvoupodlažního prostoru pro osádku, trupu a motorového prostoru. Prostor pro osádku (7 osob, v nouzových případech až 10 osob) má objem 71.5 m3 s atmosférou normálního vzduchu o tlaku 1014 hPa. V horní části se nachází letová paluba vybavená 10 okny, na níž jsou soustředěny prvky řízení, v dolní části obytná paluba s bočním průlezem pro nástup a výstup osádky a s průlezem do nákladového prostoru, sanitárním zařízením, kuchyňkou a místy pro odpočinek. V její přední části je umístěna většina řídicí elektroniky. Pod podlahou obytné paluby se nachází klimatizační zařízení. V trupu o rozměrech 18.3×5.2×4.0 m je umístěn nákladový prostor, uzavíratelný dvoukřídlými dveřmi, na jejichž vnitřní straně jsou radiátory klimatizačního systému. V trupu se nachází mj. dálkový manipulátor RMS [=Remote Manipulator System], 3 palivové baterie s výkonem 3×7 kW (v maximu 3×12 kW) a 4 nádrže s kyslíkem a 4 nádrže vodíkem nutným pro jejich provoz. V zadní části jsou umístěna 3 turbočerpadla APU [=Auxiliary Power Units] hydraulického systému pro ovládání motorů SSME a aerodynamických řídicích ploch. V motorovém prostoru se nacházejí 3 kyslíkovodíkové motory SSME výr. č. 2041, 2034 a 2042 o tahu 3×2.1 MN ve vakuu. Pod motorovým prostorem je umístěn trupový elevon. Nad motorovým prostorem po stranách kýlové plochy s kormidly a aerodynamickou brzdou jsou připevněny dva moduly OMS [=Orbital Maneuvring System], každý s jedním motorem OMS o tahu 26.7 kN, 12 řídicími motory RCS [=Reaction Control System] o tahu 3.87 kN a 2 vernierovými motory o tahu 111 N. Jako pohonné látky pro OMS a RCS slouží monometylhydrazin a oxid dusičitý. Další modul RCS se 14 motory o tahu 3.87 kN a se 2 motory o tahu 111 N je zabudován v přídi raketoplánu. Povrch raketoplánu je pokryt systémem tepelné ochrany, tvořeným převážně dlaždicemi ze slinutého pěnového křemene. Pro přistání je vybaven vysouvacím podvozkem.

V nákladovém prostoru byly umístěny:

Hlavním úkolem letu byla doprava nákladu na ruskou stanici Mir a výměna amerického člena osádky této stanice.

Předchozí let kosmického raketoplánu je STS 80 (1996-065A), následující STS 82 (1997-004A). Předchozí let družicového stupně Atlantis je STS 79 (1996-057A), následující STS 84 (1997-023A).

Průběh letu

Datum Událost
1997-01-12 09:28 UT: Start.
09:30 UT: Odhození SRB.
09:36 UT: Navedení na suborbitální dráhu.
kolem 10:00 UT: Navedená na výchozí dráhu
1997-01-15 03:55 UT: Spojení s komplexem Mir
1997-01-15 až
-20
Součást komplexu Mir (1986-017A)
1997-01-20 02:16 UT: Oddělení od komplexu Mir.
Oblet komplexu ve vzdálenosti 140 m.
04:02 UT: Úhybný manévr
1997-01-22 Uzavřeny dveře nákladového prostoru.
13:17 UT: Brzdicí manévr motory OMS.
14:22 UT: Přistání na Kennedy Space Center, SLF dráha 33.

Literatura

  1. Space Shuttle Main Page. Washington, DC : NASA, 2005. - [Cit. 2006-12-10].     (http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html).
  2. Spacehab / G. van de Haar. - Spaceflight 41 [4] 152-153 (1999).
  3. SPACEWARN Activities. - SPACEWARN Bulletin [519] 1 (1997-01-25).     (http://nssdc.gsfc.nasa.gov/spacewarn/spx519.html).

------
Datum poslední úpravy: 2007-01-04 12:48:08 UT Platná stránka HTML 4.01! Popis kódu UTF-8 © 2007 - Antonín Vítek