V uplynulém roce došlo v Odboru služeb k zavedení několika novinek, o něž bychom se chtěli podělit.
V první řadě se jedná o záležitosti související s trendem digitalizace (nejen) státní správy.
Jednou z nich jsou eDoklady sloužící k fyzickému (nikoliv vzdálenému) ověřování totožnosti pomocí digitální kopie dokladu. Tato aplikace byla spuštěna 20. ledna 2024, kdy ji měly povinnost uznávat pouze ústřední úřady, a brzy poté jsme z vlastní iniciativy tuto možnost zavedli také u nás. Bylo třeba překonat několik problémů, např. nekompatibilitu tehdejšího pracovního mobilního telefonu (pro stažení aplikace je vyžadován operační systém Android od verze 10 nebo iOS od verze 15) a výpadky funkčnosti zejména v prvních dnech zavedení.
V současné době aplikace funguje poměrně spolehlivě, ale přestože nedisponujeme přesnými statistikami využití, fyzické doklady jednoznačně vedou. Nezřídka se však stává, že si návštěvník knihovny zapomene doma peněženku se všemi doklady, a právě eDoklady jsou pro něj vhodnou alternativou a jedinou možností, jak se v knihovně registrovat. Za tímto účelem máme také u pultu registrací informativní letáky s QR kódy, pomocí nichž si zájemci mohou aplikaci během několika minut nainstalovat, nahrát si do ní doklad totožnosti a tím se následně prokázat pracovníkům knihovny.
Pro zájemce o zavedení ověřování přikládáme návod ke zprovoznění. Důležité je použití nativního prohlížeče u operačních systémů, tedy Chrome u Androidu nebo Safari u iOS, což se týká ověřovatele i občana. Mimo mobilní telefon je možné ověřovat digitální doklad také pomocí webové aplikace – ověřovatel si vygeneruje a vytiskne QR kód, který do své aplikace naopak naskenuje uživatel (je zapotřebí aktivní Bluetooth a Wi-Fi).
Je škoda, že aplikace zatím umožňuje pouze nahrání občanského průkazu ČR, čímž je o tuto možnost ochuzena řada uživatelů ze zahraničí. Věříme, že se v budoucnu podaří dokončit vývoj jednotné evropské digitální peněženky, abychom mohli ověřovat i digitální doklady vydané jiným státem.

Druhou, velmi výraznou novinkou je pak zavedení možnosti registrace či jejího prodloužení prostřednictvím Bank iD – k ověření totožnosti uživatele pak dochází digitálně přes jeho bankovní identitu. Toto prostředí je zcela zabezpečené, navíc šetří práci i čas předvyplněním údajů a zrušením nutnosti přikládat kopii občanského průkazu (jako tomu bylo třeba u dřívějších online registrací, nyní po deseti letech zrušených).
Celý proces registrace je mnohem automatizovanější rovněž na straně knihovny, neboť pracovníkům odpadá nutnost kontrolovat správnost údajů (a jejich přepisování do dalšího formuláře), čekání na ověření platnosti e-mailu a telefonního čísla a také na potvrzení o úhradě platby – přihlašovací údaje jsou nyní funkční ihned po zaplacení, tedy klidně i mimo otevírací dobu knihovny. Nevýhodou je poplatek 24,20 Kč vč. DPH účtovaný knihovně za každé ověření, ale při registraci/prodloužení registrace téže osoby během následujících 365 dní se poplatek již neopakuje.
Využít jej může kdokoliv s identitou u české banky, je tedy vhodná i pro příslušníky jiného státu.
I v případě zavádění registrace přes Bank iD se jednalo o vlastní iniciativu, a to dlouholetou – aplikaci začal v Javě vyvíjet Martin Duda, dokončoval ji Pham The Anh. Pro zájemce je na přiloženém odkaze k dispozici veřejně dostupný repozitář na GitHubu.
Ještě před námi tuto možnost nabídla Národní knihovna, Moravskoslezská vědecká knihovna a několik dalších, nicméně zřejmě jsme stále v první pětici knihoven. Doposud pak tuto možnost neposkytuje např. Moravská zemská knihovna ani Národní technická knihovna.
K využití Bank iD máme data velmi přesná, ke dni 25. 4. 2025 (tedy za necelých 5 měsíců fungování) si s jeho pomocí založilo či obnovilo registraci 318 uživatelů, a to téměř ve stejném poměru – ve 157 případech se jednalo o prvoregistraci, ve 161 případech o prodloužení. K tomu přišlo 44 žádostí o registraci (21) či její prodloužení (23) od pracovníků ústavů AV ČR. Mimo tato čísla evidujeme 31 nezaplacených, a tedy nedokončených registrací.
V plánu je také další rozvoj funkcionalit, např. registrační vouchery a rozšíření typů registrací (nyní možné pouze na celý rok, včetně zlevněné možnosti pro osoby starší 70 let). Rádi bychom Bank iD využili také u práv týkajících se zpracování osobních údajů, která se ze zákona uplatňují výhradně na základě žádosti, kde musíme vždy nejprve ověřit totožnost žadatele (nyní možné prostřednictvím datové schránky fyzické osoby, klasickou kontrolou dokladu totožnosti při osobním uplatnění práva ve studovně nebo legalizací vyplněné žádosti na Czech Pointu). Ověření prostřednictvím Bank iD by umožnilo podat následující žádosti také online: konkrétně právo na přístup, právo na opravu, právo na výmaz, právo na omezení zpracování, právo na informaci, kterým příjemcům bude výmaz nebo omezení zpracování oznámeno, právo na přenositelnost a právo vznést námitku.
Aktuálně kromě vzdálené registrace umožňujeme registraci také na samoobslužném registračním kiosku umístěném ve studovně, kde si mohou zájemci rovnou nahrát i čtenářský průkaz pro vstup do chráněné zóny.

Druhá dvojice novinek je „hmatatelnějšího“ rázu a nachází se ve studovně.
V průběhu loňského léta jsme rozšířili naši nabídku skenovacích zařízení o skenovací stan (ScanTent od firmy Transkribus), k jehož použití oproti jiným skenerům není zapotřebí USB disk – skeny se ukládají přímo do chytrého telefonu uživatele. Samotný stan pak zajišťuje optimální osvětlení a funkci stativu.
Firma také vyvinula bezplatnou aplikaci DocScan (pouze pro Android, pro iOS lze použít např. tuto), umožňující nastavit automatický mód focení, dále fotografie libovolně ořezat, vytvořit z nich PDF i převést text do podoby OCR (strojově čitelný text).
Kromě naší knihovny stejné zařízení naleznete také v Národní knihovně, Moravské zemské knihovně, Ústřední knihovně ČVUT nebo třeba v Akademické knihovně JČU.

Během zimy pak naše knihovna zajistila nákup dvou jednomístných zvukotěsných studoven, po nichž byla dlouhodobá poptávka ze strany uživatelů, jelikož v celé studovně platí tichá zóna a jediná možnost hovoru dosud byla v odpočinkové místnosti (kde však někdy bylo naopak až příliš rušno).
Nové individuální studovny vzhledem k použitým materiálům (akustická plsť z recyklovaných plastových lahví) výrazně omezují pronikání zvuků dovnitř i ven, jsou tudíž optimální pro vyřízení (video)hovoru, účast na online konferenci či konání zkoušky.
Vybrali jsme typ Soho od firmy MEAVO ze Spojeného království a dodavatel nám budky přizpůsobil na míru, ať už se jedná o antracitovou barvu, či možnost uzamčení zvnějšku. Mezitím bylo třeba dát dohromady pravidla pro půjčování, zakomponovat je do knihovního řádu, natáhnout elektřinu a připravit funkční rezervační formulář.
Zvukotěsné studovny svým vzhledem připomínají modernější telefonní budky a nacházejí se po levé straně studovny poblíž točitých schodišť vedoucích na galerii s fondem oborové literatury. Jsou vybaveny otočnou barovou židlí a pracovní deskou s elektrickou zásuvkou (včetně portů USB a USB-C) a bezdrátovou nabíječkou na telefon. Zájemcům jsou k dispozici po předchozí rezervaci v uživatelském kontě, každý dvouhodinový blok je zpoplatněn částkou 50 Kč.

