Seminář „Otwieranie nauki – praktyka i perspektywy“ („Otevřená věda – praxe a vyhlídky“) organizovaný Knihovnou Krakovské technické univerzity a firmou Elsevier se konal ve dnech 26.–27. září 2016 v Krakově.
Myšlenka zajištění univerzálního, neomezeného a trvalého přístupu k vědeckým a edukativním zdrojům se stává stále rozšířenější nejen ve vědeckém světě. Zdá se, že velmi záleží na praktických aspektech dostupnosti plných textů, jejich vlivu na rozvoj a kvalitu vědeckého výzkumu, formy kontroly/evaluace a citace publikací. Rizika spojená s všeobecnou dostupností vědeckých výzkumných výsledků a výzkumných dat je třeba překonávat.
Otevřená věda se musí odrazit v legislativních řešení praktických činností mnoha vědeckých institucí. Výzkumné knihovny jsou zapojeny do tohoto procesu, včetně šíření spolehlivých vědeckých poznatků o různých modelech a formách vydávání otevřených zdrojů a účastní se vytváření a fungování institucionálních a otevřených repozitářů, které tyto výsledky nejen zpřístupňují, ale i dlouhodobě uchovávají.
Během semináře se hledaly odpovědi na tyto otázky:
- co knihovnám přináší otevřená komunikace vědy,
- analýza spolupráce a možností vysokých škol, vedení jednotlivých institucí a vydavatelů,
- tradiční a alternativní měření kvality publikací,
- preprinty, postprints, jejich vyhodnocování, využívání a ukládání,
- role knihoven ve výzkumu a procesu hodnocení.
V rámci semináře vystoupili rovněž zahraniční hosté z České republiky, Velké Británie nebo Holandska a prezentovali praktické aspekty „Otevřené vědy“. Seminář také doprovázela posterová sekce, jejímž cílem bylo předvést „dobré praxe“ v otevřeném vzdělání v polských vědeckých institucích. Autoři nejzajímavějších plakátů byli oceněni drobnými dárky.
Semináři předcházelo školení databází Scopus a ScienceDirect a po uzavření semináře následně ještě proběhlo školení k Mendeley.