Epocha | Typ | i | P | hP | hA | Pozn. |
---|---|---|---|---|---|---|
99-12-19.86 | G | 51.59° | 92.14 min | 374 km | 385 km | |
00-01-02.36 | G | 51.59° | 92.09 min | 372 km | 382 km | |
00-01-17.76 | G | 51.59° | 92.03 min | 369 km | 379 km | |
00-02-04.24 | G | 51.59° | 91.97 min | 367 km | 376 km | |
00-02-15.78 | G | 51.59° | 91.92 min | 364 km | 373 km | |
00-02-27.51 | G | 51.59° | 91.86 min | 362 km | 370 km | |
00-03-08.53 | G | 51.59° | 91.80 min | 359 km | 367 km | |
00-03-15.53 | G | 51.59° | 91.75 min | 356 km | 365 km | |
00-03-23.42 | G | 51.59° | 91.70 min | 352 km | 365 km | |
00-03-31.59 | G | 51.59° | 91.63 min | 349 km | 360 km | |
00-04-07.50 | G | 51.58° | 91.56 min | 345 km | 357 km | |
00-04-14.93 | G | 51.59° | 91.49 min | 342 km | 353 km | |
00-04-22.31 | G | 51.59° | 91.42 min | 339 km | 350 km | |
00-04-30.80 | G | 51.59° | 91.35 min | 336 km | 346 km | |
00-05-15.49 | G | 51.58° | 91.23 min | 331 km | 339 km | |
00-05-21.76 | G | 51.58° | 91.17 min | 328 km | 336 km | |
00-05-24.28 | G | 51.58° | 91.47 min | 341 km | 352 km | |
00-05-25.38 | G | 51.58° | 91.78 min | 356 km | 368 km | |
00-05-27.48 | G | 51.58° | 92.07 min | 371 km | 381 km | |
00-06-12.46 | G | 51.58° | 92.02 min | 369 km | 378 km | |
00-06-28.79 | G | 51.58° | 91.96 min | 366 km | 375 km | |
00-07-14.49 | G | 51.58° | 91.90 min | 364 km | 371 km | |
00-07-19.46 | G | 51.58° | 91.94 min | 365 km | 375 km | |
00-07-26.49 | G | 51.58° | 91.73 min | 351 km | 368 km | |
00-08-06.92 | G | 51.58° | 91.67 min | 349 km | 364 km | |
00-08-18.59 | G | 51.58° | 91.81 min | 357 km | 370 km | |
00-09-08.46 | G | 51.58° | 91.74 min | 353 km | 367 km | |
00-09-12.28 | G | 51.59° | 91.84 min | 361 km | 369 km | |
00-09-14.33 | G | 51.58° | 91.95 min | 369 km | 372 km | |
00-09-15.50 | G | 51.58° | 92.07 min | 373 km | 380 km | |
00-09-17.51 | G | 51.58° | 92.19 min | 377 km | 387 km | |
00-10-12.15 | G | 51.57° | 92.13 min | 375 km | 382 km | |
00-10-17.21 | G | 51.58° | 92.16 min | 379 km | 381 km | |
00-10-19.67 | G | 51.57° | 92.28 min | 382 km | 390 km | |
00-11-01.12 | G | 51.57° | 92.22 min | 379 km | 388 km | |
00-11-15.83 | G | 51.57° | 92.17 min | 378 km | 384 km | |
00-12-02.18 | G | 51.58° | 92.09 min | 374 km | 380 km | |
00-12-11.34 | G | 51.58° | 92.01 min | 368 km | 378 km | |
00-12-22.48 | G | 51.58° | 91.96 min | 366 km | 376 km | |
00-12-31.87 | G | 51.57° | 91.90 min | 363 km | 373 km |
Význam parametrů: Epocha - Datum (rok, měsíc, den a zlomek dne), pro něž platí uvedené parametry. Typ - Kód typu oběžné dráhy : G - geocentrická (Země), i - Sklon dráhy (úhel mezi rovinou dráhy a referenční rovinou, tj. rovníkem nebo ekliptikou). P - Perioda (doba oběhu). hP - Výška dráhy v pericentru. hA - Výška dráhy v apocentru.
Viz ISS.
Datum | Událost |
---|---|
1999 | Viz. |
2000-02-16 | Úspěšně provedena zkouška setkávacího systému Kurs. |
2000-03-14 | Úspěšně provedeny zkoušky orientačního systému modulu Zarja před příletem raketoplánu Atlantis. |
2000-05-11 | Úspěšně uskutečněny zkoušky systému "Kurs-P". |
2000-05-12 | Byla snížena rychlost rotace kolem osy X z hodnoty 0.5°/s na 0.25°/s. |
2000-05-20 | Zapojeny ventilátory systému klimatizace. |
2000-05-21 | 04:31 UT: Připojení raketoplánu2,3 Atlantis (let STS-101 alias ISS-2A.2a, 2000-027A). |
2000-05-21 až 2000-05-26 | Raketoplán Atlantis součástí stanice. |
2000-05-22 |
01:48 UT: Astronauti Voss a Williams zahájili výstup z
raketoplánu na povrch stanice, kde provedli opravu
amerického jeřábu OTD [=ORU [=Orbital
Replacement Unit] Transfer
Device], dokončení montáže ruského jeřábu
"Strela", výměnu výměnu jedné z všesměrových
antén systému ECS [=Early Communication
System] a instalaci madel na povrch stanice.
08:32 UT: Ukončení výstupu4. |
2000-05-23 | 00:03 UT: Helms[ová] a Usačev otevřeli první průlez mezi raketoplánem a přechodovým tunelem PMA-2. Další podrobnosti viz let STS 101 raketoplánu Atlantis (2000-027A). |
2000-05-26 |
08:08 UT: Osádka opustila ISS a uzavřela poslední průlez
mezi ISS a raketoplánem5,6.
23:03:34 UT: Odpojení raketoplánu Atlantis3,5,6 (let STS-101 alias ISS-2A.2a, 2000-027A). |
2000-07-12 | 04:56:36 UT: Start rakety Proton-K s modulem Zvezda20,21,22,23 alias SM [=Service Module] z PU-81/23(L) kosmodromu Bajkonur (let ISS-1R, 2000-037A). |
2000-07-18 | Ukutečnila se korekce dráhy stanice24. |
2000-07-20 | Kolem 21:23 UT: Přípravy systému "Kurs" na setkání s modulem Zvezda (2000-037A). |
2000-07-23 | Kolem 01:13 UT: Manévr do polohy pro spojení. |
2000-07-24 |
Kolem 20:38 UT: Korekce dráhy.
Kolem 21:26 UT: Stykovací uzel vysunut do pohotovostní polohy. |
2000-07-25 |
Kolem 18:30 UT: Stabilizační systém modulu Zarja aktivován.
Kolem 19:45 UT: Sluneční panely zafixovány v poloze pro spojení. Kolem 21:27 UT: Setkávací manévr 1. 22:12 UT: Setkávací manévr 2. Kolem 23:42 UT: Zapojen setkávací systém "Kurs". |
2000-07-26 |
00:36 UT: Vyrovnání vzájemných rychlostí s modulem Zvezda
(2000-037A) ve vzdálenosti
200 m.
00:42 UT: Rychlost vzájemného přibližování klesla na 0.6 m/s, vzdálenost na 40 m. 00:44:50 UT: Ukončeno setkání25,26,27,28,29 s modulem Zvezda; modul Zvezda během setkání je pasívní, aktivní roli hraje modul Zarja. Dotyk proběhl rychlostí mezi 0.1 až 0.2 m/s. Zachycení stykovacích uzlů. 00:46 UT: Zahájeno uzamykání zámků stykovacího uzlu. 02:40 UT: Ukončeno pevné spojení. Kolem 02:45 UT: Řízení orientace stanice ISS převzal modul Zvezda. Kontrolní hmotnost (DNC-4/DAC-7 C005_1R) stanice vzrostla na 49 638.7 kg. |
2000-07-26 a dále | Modul Zvezda součástí stanice. |
2000-08-06 | 18:26:42 UT: Start31,32,33,34,35 nákladní lodi Progress-M1 3 (let ISS-1P, 2000-044A). |
2000-08-08 |
Kolem 17:30 UT: Zahájen manévr orientace stanice do polohy
pro připojení nákladní lodi37.
20:12:56 UT: Nákladní loď Progress-M1 3 (let ISS-1P, 2000-044A) se připojila36,37,38,39,40 k zadnímu stykovacímu uzlu (-X) modulu Zvezda stanice ISS. Kontrolní hmotnost komplexu (DNC-4/DAC-7 C006-7_1P-2A1AR) vzrostla na 55 752.7 kg. |
2000-08-08 až 2000-11-01 | Nákladní loď Progress-M1 3 (let ISS-1P, 2000-044A) součástí stanice ISS. |
2000-08-10 | Úspěšně přečerpáno palivo z nákladní lodi Progress-M1 3 do nádrží modulu Zvezda. Během přečerpávání došlo vinou pozemní obsluhy k vypojení stabilizačních motorů modulu Zvezda na dobu přibližně 2.5 h; chyba neohrozila stav stanice. |
2000-08-11 | Bylo zahájeno přečerpávání okysličovadla z nákladní lodi Progress-M1 3 do nádrží modulu Zvezda. Pro závadu na měřicích přístrojích byla operace automaticky přerušena. |
2000-08-15 | 15:36:00 UT: Zkušebním zážehem motorů modulu Zvezda byla korigována dráha komplexu41 (Δv=1 m/s). |
2000-08-17 | 14:29:33 UT: Korekce dráhy41 motory modulu Zvezda (Δv=4 m/s). |
2000-08-19 | Bylo oznámeno dokončení přečerpávání pohonných látek do prvního souboru nádrží modulu Zvezda. |
2000-08-21 | Byly zjištěny nepravidelnosti v nabíjení a vybíjení jedné z akumulátorových baterií modulu Zarja. |
2000-09-04 | Korekce dráhy (t=101 s, Δv=5.7 m/s). Hmotnost komplexu po manévru činila 59 400 kg. |
2000-09-08 | 12:45:47 UT: Start raketoplánu Atlantis (let STS-106 alias ISS-2A.2b, 2000-053A) s modulem Spacehab. |
2000-09-10 | 05:51:37 UT: Připojení raketoplánu Atlantis (let STS-106 alias ISS-2A.2b, 2000-053A) ke stykovacímu uzlu tunelu PMA-2. Hmotnost komplexu vzrostla na 171 373 kg. |
2000-09-10 až 2000-09-18 | Raketoplán Atlantis součástí stanice ISS. |
2000-09-12 |
02:40 UT: Otevřen průlez ze stykovacího uzlu raketoplánu
Atlantis (let STS 106, 2000-053A) do přechodového
tunelu PMA-2 stanice ISS43,44.
02:47 UT: Vstup do modulu Unity. Další podrobnosti viz let STS 106 raketoplánu Atlantis (2000-053A). |
2000-09-14 | Byla zjištěna špatná funkce45 nově instalované akumulátorové baterie č. 5 v modulu Zvezda. |
2000-09-17 | Kolem 12:00 UT: Uzavřen poslední průlez z raketoplánu do stanice ISS. Celková doba pobytu na stanici činila 5 dní 09 h 21 min. Před opuštěním stanice byl tlak atmosféry uvnitř ISS zvýšen na 1027 hPa. |
2000-09-18 |
03:44 UT: Vydán povel k odpojení raketoplánu Atlantis (let
STS 106, 2000-053A) od
stanice.
03:46 UT: Fyzické odpojení raketoplánu od stanice ukončeno. |
2000-10-02 | Pro závadu v nabíjecím cyklu byla odpojena od energetického systému46 baterie č. 4 v modulu Zvezda. |
2000-10-11 | 23:17:00 UT: Start raketoplánu Discovery (let STS 92 alias ISS-3A) s příhradovou konstrukcí ITS-Z1 [=Integrated Truss Structure - Zenith] a přechodovým tunelem PMA-3 [=Pressurized Mating Adapter]. |
2000-10-13 | 17:45:15 UT: Nad Ukrajinou se připojil raketoplán Discovery (let STS 92 alias ISS-3A, 2000-062A) ke stykovacímu uzlu APAS na přechodovém tunelu PMA-2. Kontrolní hmotnost komplexu (DNC-4/DAC-7 M010_3AAR) činila 169 531.3 kg. |
2000-10-13 až 2000-10-20 | Raketoplán Discovery (let STS 92 alias ISS-3A, 2000-062A) součástí stanice ISS. |
2000-10-14 | Připojení příhradové konstrukce ITS-Z1 k ACBM [=Active Common Berthing Mechanism] +Z modulu Unity. |
2000-10-16 | Připojení přechodového tunelu PMA-3 k ACBM -Z modulu Unity. |
2000-10-20 | 15:08 UT: Oddělení raketoplánu Discovery (let STS 92 alias ISS-3A, 2000-062A) od stanice. Po odletu činila kontrolní hmotnost komplexu (Rev. F-3, Config. 014 = S001_3AAS) 70 967 kg. |
2000-10-24 | 20:59:41 UT: Přistání raketoplánu Discovery (let STS 92 alias ISS-3A). |
2000-10-29 | Ve střediscích MCC-M a MCC-H se uskutečnil nácvik setkání a spojení lodi Sojuz-TM se stanicí. |
2000-10-31 | 07:52:47 UT: Start48,51 lodi Sojuz-TM 31 (let ISS-2R, 2000-070A). Zahájení první dlouhodobé mise Expedition 1 (ISS-1 alias MKS-1). |
2000-11-01 | 04:02 UT: Oddělení49,50 nákladní lodi Progress-M1 3 (let ISS-1P, 2000-044A). Kontrolní hmotnost komplexu (Rev. F-3, Config. 015 = S002_1PAS) klesla na 66 736 kg. |
2000-11-02 |
09:21:03 UT: Nad středním Kazachstánem se transportní loď
Sojuz-TM 31 (2000-070A)
připojila54,55,56,57 ke stykovacímu
uzlu -X (zadní) modulu Zvezda.
09:21:40 UT: Mechanické spojení dokončeno58. Zahájeno přitahování přírub a uzamykání zámků. Kontrolní hmotnost komplexu (Rev. F-3, Config. 016 = S003_2RAR1) vzrostla na 73 498 kg. Balistická hmotnost byla oznámena 72 922.4 kg. 09:29 UT: Pevné spojení dokončeno. Zahájeno tlakování prostoru mezi průlezy a zkoušky hermetičnosti. 10:23 UT: Otevřeny průlezy mezi transportní lodí a modulem Zvezda. Kolem 10:40 UT: Osádka vstoupila na palubu modulu61 Zvezda. 12:22 až 12:32 UT: První televizní reportáž z paluby ISS. V průběhu dne dal na žádost velitele stanice administrátor NASA D. Goldin souhlas60, aby volací znak po dobu pobytu první expedice na ISS byl "Space Station Alpha". Astronauti zkontrolovali telekomunikační systém, aktivovali výstražný a poplašný systém stanice, instalovali ohřívač potravy, zapojili zdroje pitné vody a palubní záchod. 16:45 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-11-02 až 2001-02-24 | Transportní loď Sojuz-TM 31 (2000-070A) součástí komplexu. |
2000-11-03 |
04:00 UT: Ukončen odpočinek.
V průběhu pracovního dne Shepherd instaloval laptop umožňující v roli komunikačního adapteru OCA [=Orbital Communications Adapter] sledovat telemetrické údaje a využívat komunikační systém ECS [=Early Communications System] pro spojení s MCC-H [=Mission Control Center-Houston] přes stacionární družice systému TDRSS [=Tracking and Data Relay Satellite System]. Ve spojení s pomaloběžnou televizní kamerou umožňuje též videofonní obousměrné spojení osádky s MCC-H. Krikalev oživoval hlavní řídicí počítač modulu Zvezda. Krikalev a Gidzenko zahájili opravu akumulátorových baterií; zjistili, že je poškozen jeden z konektorů. Bylo zahájeno kompletování systému Vozduch. Kolem 20:00 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-11-04 |
Kolem 04:00 UT: Ukončen odpočinek.
Kolem 08:00 UT: Krikalev zjistit malý únik chladicího media (freonu) z příruby klimatizace po připojení kompresoru. V průběhu pracovního dne byl aktivován systém Vozduch pro odstraňování CO2 ze vzduchu. Byla dokončena instalace a testování systému Elektron pro výrobu kyslíku z odpadní vody; vzhledem k značné spotřebě elektrické energie (přibližně 1 kW) bude používán až po instalaci amerických slunečních panelů PVM-P6 [=Photo voltaic Module - Port side] počátkem prosince 2000. Do té doby budou užívány pyrogenerátory kyslíku. Kolem 19:30 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-11-05 |
Kolem 04:00 UT: Ukončen odpočinek.
06:43 UT: Stanice se minula ve vzdálenosti přes 2 km s nefunkčním kosmickým objektem. Úhybný manévr nebyl proveden. Den odpočinku. Kolem 19:30 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-11-06 |
Kolem 04:00 UT: Ukončen odpočinek.
V průběhu dne osádka dokončila seřizování systému Elektron. Vzhledem k tomu, že se podařilo zprovoznit jednu ze dvou nefungujících akumulátorových baterií v modulu Zvezda, uvažuje se o jeho zapojení v průběhu týdne. Bylo instalováno ruční ovládání a televizní monitor systému ručního řízení setkání TORU [=teleoperatornyj režim upravljenija] v rámci příprav na setkání s nákladní lodí Progress-M1 4. Osádka poprvé cvičila na veloergometru. Kolem 19:30 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-11-07 |
Kolem 04:00 UT: Ukončen odpočinek.
Osádka poprvé cvičila na běhací dráze TVIS [=Treadmill with Vibration Isolation System]. Kolem 19:30 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-11-08 |
Kolem 04:00 UT: Ukončen odpočinek.
12:44 UT: Došlo k automatickému vypojení klimatizační jednotky v modulu Zvezda. Důvodem bylo nahromadění kondenzované vody z atmosféry. Během několika hodin byla závada odstraněna. V průběhu dne dokončovala osádka oživování přenosných počítačů. Kolem 19:30 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-11-09 |
Kolem 04:00 UT: Ukončen odpočinek.
05:20 UT: Zapojen systém Elektron pro výrobu kyslíku. Kolem 11:30 UT: Řídicí středisko MCC-H upozornilo osádku, že družice SOHO (1995-065A) zaregistrovala na Slunci silnou erupci třídy M8, která může vyvolat v okolí Země radiační bouři třídy S3 se zvýšením toku vysoce energetických protonů až 105krát. Osádka dostala za úkol sledovat radiační situaci a případně se ukrýt v nejlépe chráněné zadní části modulu Zvezda. V průběhu dne se opakovala závada na klimatizačním systému. Lékaři ve středisku konstatovali dobrý zdravotní stav posádky. Kolem 19:30 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-11-10 | Kolem 04:00 UT: Ukončen odpočinek. |
2000-11-11 až 2000-11-13 | Odpočinkové dny66,67. |
2000-11-14 | Zahájen nový pracovní týden68. Posádka provedla nácvik v rámci příprav na přílet nákladní lodi Progress-M1 4. V průběhu dne aktivovala lékařské vybavení stanice a uskutečnila svoje lékařské vyšetření. |
2000-11-16 |
01:32:36 UT: Start70,71 nákladní lodi Progress-M1 4
(let ISS-2P, 2000-073A).
V průběhu dne byl spuštěn systém Elektron69. |
2000-11-18 |
Kolem 00:00 UT: Stanice se orientovala do polohy pro setkání s
nákladní lodí (osou +Z směrem od Země).
03:47:42 UT: Nákladní loď Progress-M1 4 (let ISS-2P, 2000-073A) se ručně řízena Gidzenkem na druhý pokus připojila72,73 k uzlu +Z (nadir) modulu Zarja. Kontrolní hmotnost (Rev. F-3, Config. 010 = S004_2PAR) vzrostla na 80 426 kg. |
2000-11-18 až 2000-12-01 | Nákladní loď Progress-M1 4 (let ISS-2P, 2000-073A) součástí komplexu ISS. |
2000-12-01 |
03:06:01.068 UT: Start raketoplánu Endeavour74 (let STS 97 alias ISS-4A, 2000-078A) s modulem slunečních
baterií PVM-P6
[=Photovoltaic Module - Port
Six].
16:20 UT: Zahájena sekvence oddělování nákladní lodi75,76 Progress-M1 4 (let ISS-2P, 2000-073A). 16:22:53 UT: Nákladní loď se oddělila od komplexu75,76. Kontrolní hmotnost komplexu (Rev. F-3, Config. 017 = S005_2PAS) klesla na 75 079 kg. |
2000-12-02 |
17:54 UT: Stanice zahájila manévr v bočení z obvyklé
orientace X-POP [=X-axis Perpendicular to
Orbital Plane] do orientace X-VV [=X-axis
in Velocity Vector] pro setkání.
18:04 UT: Manévr bočení ukončen. 18:15 UT: Zahájeno natáčení panelů slunečních baterií modulu Zvezda do vertikální polohy. 18:22 UT: Natáčení panelů ukončeno. 19:15 UT: Zahájeno natáčení panelů slunečních baterií modulu Zarja do vertikální polohy. 19:22 UT: Natáčení panelů ukončeno. 19:59:40 UT: Raketoplán Endeavour (let STS 97 alias ISS-4A, 2000-078A) s posádkou B. Jett Jr., M. Bloomfield, J. Tanner, C. Noriega, J. Garneau se nad Kazachstánem spojil se stykovacím uzlem na přechodovém tunelu PMA-377. Kontrolní hmotnost komplexu (Rev. F-3, Config. 018 = M006_4AAR)) vzrostla na 186 755 kg. 20:08 UT: Pevné spojení ukončeno. 20:11 UT: Zahájeny prověrky hermetičnosti spojení. 20:30 UT: Úspěšně dokončeny prověrky hermetičnosti spojení. Kolem 20:40 UT: Tanner a Noriega zahájili přípravy k otevření průlezu do ISS. Zahájeno tlakování vestibulu ODS a PMA-3. 22:52 UT: Tanner a Noriega vstoupili do PMA-3 a provedli jeho předběžnou inspekci. |
2000-12-02 až 2000-12-09 | Raketoplán Endeavour (let STS 97 alias ISS-4A, 2000-078A) součástí komplexu ISS. |
2000-12-03 |
Kolem 00:30 UT: Noriega a Tanner zanechali v PMA-3 drobný náklad, obsahující
mj. nový přenosný počítač, sluchátka pro videokonference,
nový pevný disk pro ruský laptop, vaky CWC
[=Contingency Water Container] s vodou z
palivových článků, potraviny vč. čerstvé kávy. Poté
opětovně uzavřeli průlezy.
09:38 UT: Osádka Shepherd, Gidzenko a Krikaljov poprvné vstoupila na palubu modulu Unity, aby vyzvedla materiály, dopravené raketoplánem Endeavour. 18:35 UT: Skafandry přepojeny na vlastní baterie. Noriega a Tanner zahájili výstup z raketoplánu do nákladového prostoru. 19:32 UT: Blok ITS-P6 usazen na ITS-Z1. 19:40 UT: Noriega uzamkl zámky předběžného spojení ITS-Z1 a ITS-P. Zahájena montáž spojovacích svorek. 20:09 UT: Noriega ukončil montáž poslední čtvrté svorky. Pevné spojení ITS-Z1 a ITS-P6 dokončeno. 20:19 UT: ITS-P6 - Kolem 20:40 UT: Noriega zahájil elektrické propojování ITS-Z1 a ITS-P6 celkem 9 kabely. 21:06 UT: Tanner odstranil pojistné šrouby držící pouzdra SABB [=Solar Array Blanket Box] s fotovoltaickými články na pravé straně ve vzletové konfiguraci. 21:19 UT: Noriega ukončil propojování kabelů. 21:45 UT: Noriega vyklopil pouzdra SABB na pravé straně ITS-P6. 22:39 UT: Po řadě potíží se zdařilo astronautům zaklapnout 3 ze 4 západek držících SABB na pravé straně ve vyklopené poloze. 22:55 UT: Zahájeno vyklápění SABB na levé straně. 23:12 UT: Vyklápění SABB na levé straně ukončeno, 3 ze 4 západek zaklapnuty. 23:29 UT: Noriega ukončil odstraňování zajišťovacích svorek, držících radiátor PVR-P6 ve vzletové konfiguraci na boku IEA. |
2000-12-04 |
01:23 UT: Po potížích se zámky pouzdra SABB [=Solar
Array Blanket Box] s levobočním
(-Y) panelem fotovoltaických baterií SAW [=Solar Array
Wing] 2B a problémy s přenosem povelů na povelovou
jednotku BGA [=Beta Gimbal Assembly]
zahájil Jett vysunování SAW 2B.
01:36 UT: Vysunování slunečního panelu SAW 2B ukončeno78. Jeden z 84 dílů zůstal zatím nevysunut a napnutí jednoho a zřejmě i druhého ze 2 panelů bylo podstatně menší než plánované. Pravděpodobnou příčinou mohlo být vyskočení napínacích lan z vodicích kladek. 04:13 UT: Zahájeno rozkládání radiátoru PVR-P6. 04:21 UT: Ukončeno rozkládání radiátoru PVR-P6. 02:08 UT: Noriega a Tanner ukončili výstup do volného prostoru z raketoplánu po 7 h 33 min. V průběhu dne osádka ISS vyměnila ventilátory a filtry v odlučovači prachu z ovzduší, vyměnila kompresor v zařízení Vozduch. Uskutečnila pozorování povrchu Země v rámci programu Uragan. |
2000-12-05 |
00:52 UT: Jett vydal přes počítač příkaz k zahájení
rozvinování pravobočního panelu (+Y) fotovoltaických
baterií SAW [=Solar
Array Wing] 4B. - 02:46 UT: Vysunování
SAW 4B úspěšně ukončeno.
17:21 UT: Přepojením skafandrů na vlastní baterie zahájen druhý výstup Tannera a Noriegy. V průběhu výstupu astronauti odmontovali z příhradové konstrukce ITS-Z1 parabolickou anténu pro pásmo S a přemístili ji na ITS-P6. Propojili další kabely mezi ITS-P6 a ITS-Z1. Propojili potrubí pro kapalný amoniak mezi ITS-P6 a ITS-Z1. Noriega provedl inspekci panelu slunečních baterií SAW 2B. Byly vyklopeny další dva panely radiátorů na ITS-P6 LS. 23:58 UT: Tanner a Noriega ukončili druhý výstup do volného prostoru v trvání 6 h 37 min. |
2000-12-06 |
Kolem 10:30 UT: Shepherd vstoupil do modulu Unity, aby
připravil podmínky pro obousměrné stěhování nákladu mezi
ISS a raketoplánem. Instaloval zde pomocné rozvody
klimatizace. Provedl rekonfiguraci rozvodů elektrické energie
pro komunikační systém ECS [=Early
Communication System] a nový systém, pracující
v pásmu S.
Kolem 15:00 UT: Řídicí středisko MCC-H dokončilo konfiguraci jednotek ARCU [=American-to-Russian Converter Unit], umožňujících dodávku 3 kW elektrické energie z panelů PVAA-P6 [=Photovoltaic Array Assembly] do ruského segmentu stanice; tím vzrostly zdroje elektřiny ruského segmentu na 5 až 7 kW. V průběhu dne osádka instalovala novou klimatizační jednotku, dopravenou lodí Progress-M1 4 (let ISS-2P, 2000-073A), místo selhavší původní. Vyměnila také vadné dmychadlo v zařízení Vozduch, čím ho opět zprovoznila79. Provedla údržbu zařízení Elektron. |
2000-12-07 |
16:13 UT: Oficiální zahájení výstupu astronautů Tannera a
Noriegy.
Kolem 16:20 UT: Tanner a Noriega vystoupili do nákladového prostoru. V první části výstupu opravovali vedení napínacích lan panelu fotovoltaických baterií SAW [=Solar Array Wing] 2B. 17:28 UT: Oprava SAW 2B úspěšně ukončena. Dále instalovali na nejvyšší bod ITS-P6 zařízení FPPU [=Floating Potential Probe Unit], tepelná čidla a navíc oproti plánu i antény systému WIS [=Wireless Instrumentation System]. Na různá místa konstrukce umístili plošiny PFR [=Portable Foot Restraint] pro potřeby budoucích mantáží vně stanice. Instalovali kabel pro televizní kameru, která má při letu ISS-5A pomáhat navádět modul Destiny na stykovací uzel modulu Unity. Kolem 21:10 UT: Návrat do přechodové komory EAL. 21:19 UT: Uzavřen průlez EAL. 21:23 UT: Zahájeno tlakování EAL. Celkové oficiální trvání výstupu 5 h 10 min. V průběhu dne osádka ISS provedla údržbu odlučovače vlhkosti z ovzduší stanice, aktivovala měřicí systém IWIS [=Internal Wireless Instrumentation System] a vyzkoušela kameru umístěnou do předního stykovacího uzlu CBM [=Common Berthing Mechanism] v modulu Unity. |
2000-12-08 |
14:36 UT: Po otevření průlezů se setkala osádka
raketoplánu Endeavour (let STS 97 alias ISS-4A, 2000-078A) s osádkou komplexu ISS v
modulu Unity.
Poté navštívila osádka ISS raketoplán, aby si z letové paluby prohlédla nově instalované panely fotovoltaických článků PVAA. Následovalo společné fotografování, návštěva ISS a oběd. Pak se členové obou osádek věnovali překládání nákladu oběma směry. Bylo dokončeno propojení televizní kamery v předním stykovacím uzlu CBM [=Common Berthing Mechanism] v modulu Unity určené pro navádění modulu Destiny v průběhu letu ISS-5A. 21:57 UT: Společná tisková konference. Kolem 23:50 UT: Osádka ISS zahájila odpočinek. |
2000-12-09 |
Kolem 00:51 UT: Zvýšení tlaku na 1034 hPa.
Kolem 08:20 UT: Ukončen odpočinek. Kolem 14:06 UT: Pokračování v překládání nákladu mezi ISS a STS. V průběhu pracovního dne se uskutečnily zkušební zážehy motorků RCS pro testování mechanických vlastností konstrukce ISS zejména nových fotovoltaických panelů v rámci úkolu DTO-261. V závěru pracovního dne byl vypojen měřicí systém IWIS [=Internal Wireless Instrumentation System] - 15:51 UT: Rozloučení osádek v modulu Unity. Vyklizen tunel PMA-3. Kolem 17:20 UT: Manévr stanice ISS do polohy pro oddělení. Kontrolní hmotnost spojených těles (Rev. F-3, Config. 021 = M009_4ABS) činila 185 909 kg. 19:13 UT: Raketoplán Endeavour (let STS 97 alias ISS-4A, 2000-078A) se nad kazašsko-čínskými hranicemi oddělil od komplexu ISS. Raketoplán byl ke komplexu připojen 6 dní 23 h 13 min. Kontrolní hmotnost komplexu (Rev. F-3, Config. 022 = S010_4AAS) klesla na 91 046 kg, dynamická na 89 959.2 kg. Kolem 21:20 UT: Zahájen odpočinek. |
2000-12-09 až 2000-12-10 | Odpočinkové dny. |
2000-12-11 | Osádka měřila úroveň hluku v ruském segmentu zařízení Šumomer a v modulu Unity zjišťovala kvalitu ovzduší. |
2000-12-12 | Osádka změřila hmotnost svých těl. Pokračovalo studium kvality ovzduší v modulu Unity. Ukutečnila se preventivní údržba ventilačního zařízení v modulu Zvezda |
2000-12-13 | Pozorování povrchu Země v rámci experimentu Uragan. |
2000-12-14 |
Pokračování experimentu Uragan.
V průběhu dne osádka zkontrolovala některé systémy transportní lodi Sojuz-TM 31 (2000-070A). |
2000-12-15 |
Pokračování experimentu Uragan.
V průběhu dne byla zahájena instalace a testy zařízení Čibis. |
2000-12-16 | Týdenní úklid komplexu. Odpočinkový den. |
2000-12-17 | Odpočinkový den. |
2000-12-18 |
Pokračování experimentu Uragan.
V průběhu dne pokračovala instalace a testy zařízení Čibis. |
2000-12-19 |
Dokončení testů zařízení Čibis. Měření úrovně hluku
zařízením Šumomer.
Vedení NASA dalo souhlas k opětovnému připojení nákladní lodi Progress-M1 4 (2000-073A) ke komplexu ISS83. |
2000-12-20 | Pořízení EKG v klidu členů osádky. V průběhu dne se uskutečnila preventivní údržba ventilačního zařízení v modulu Zarja, odběr vzorků vody a jejich chemická a mikrobiologická analýza soupravou WMK [=Water Monitoring Kit]. Do přenosného počítače byla uložena předběžná data pro setkání s nákladní lodí Progress-M1 4 (2000-073A). |
2000-12-21 | Osádka si odebrala vzájemně vzorky krve k analýze a zhodnotila svůj zdravotní stav. |
2000-12-22 |
Osádka upravovala rozvody elektrické energie v modulech Zarja a Zvezda a připravovala systém
řízení TORU [=teleoperatornyj režim
upravljenija] na znovupřipojení nákladní lodi
Progress-M1 4 (2000-073A).
V druhé polovině dne popřála osádka všem lidem na Zemi šťastné a veselé Vánoce. |
2000-12-23 |
Osádka měřila úroveň hluku v ruském segmentu stanice
přístrojem Šumomer a uklízela prostory stanice.
Odpočinkový den.
Kolem 21:45 UT: Nákladní loď Progress-M1 4 (2000-073A) minula komplex ve vzdálenosti asi 5 km. |
2000-12-24 až 2000-12-25 | Odpočinkové dny. |
2000-12-26 | 11:03 UT: Opětovné připojení nákladní lodi Progress-M1 4 (2000-073A), které v závěru řídil ručně Gidzenko. Konfigurace stanice viz. - Kolem 13:00 UT: Po kontrole hermetičnosti spojení byl otevřen průlez do nákladní lodi Progress-M1 4 a dekativovány její systémy. |
2000-12-26 až 2001-02-08 | Nákladní loď Progress-M1 4 (2000-073A) součástí komplexu ISS. |
2000-12-27 | Shepherd a Gidzenko částečně vyložili Progress-M1 4 (2000-073A) a demontovali některé díly zařízení Kurs z nákladní lodi. Kriklajov instaloval družicový navigační systém a provedl údržbu běhací dráhy TVIS [=Treadmill with Vibration Isolation System]. |
2000-12-28 | Osádka uskutečnila vyšetření kardiovaskulárního systému. Po demontáži dílů zařízení Kurs byl náklad vrácen zpět do nákladní lodi. |
2000-12-29 | V ranních hodinách se uskutečnila pracovní konference s pracovníky RKK Energija. Pokračovalo vyšetřování kardiovaskulárního systému za použití podtlakového zařízení LBNP [=Lower Body Negative Pressure unit]. Byl zkontrolován stav topných elementů silových setrvačníků CMG [=Control Moment Gyro]. V odpoledních hodinách měli členové osádky soukromé hovory s lékaři a členy rodin. |
2001 | Viz. |
Datum poslední úpravy: 2011-03-29 21:43:54 UT |
|
|
© 2011 - Antonín Vítek |