27.9.2024
Zveme vás na konference, online semináře, přednášky a další vzdělávací akce pořádané naší knihovnou.
Rozhovory, zajímavé články, projekty a knižní tipy, společně s nejnovějšími informacemi z knihovny.
Otevírací doba
Kniha se skládá ze studií Jiří Suka, Adama Hudka a Jamese Krapfla a také z ankety, na kterou odpovědělo na tři desítky českých historiček a historiků.
…SUK, Jiří. Dějiny v exekuci: jak přemýšlet a psát o komunismu. Přeložil Veronika JONČEVOVÁ, přeložil Olga VAŠKOVÁ. Prameny české historie. Praha: NLN, 2024. ISBN 978-80-7422-843-8.
Na základě čeho je člověk duševně zdravý? Tak se ptá Erich Fromm ve svých přednáškách z let 1953–1974. To, co je ve společnosti přijato jako normální, může být podle autora ve skutečnosti patologické. V důsledku toho jedinec, který se vyznačuje společensky přijatou patologií, je vnímán jako adaptovaný člen společnosti, a naopak někdo vlastně duševně zdravý může trpět vyloučením do té míry, že se u něj projeví duševní nemoc. A tak je v nemocné společnosti, jež je dnes primárně řízena ekonomickými požadavky, podle Fromma tím zdravým a přizpůsobeným autoritářský, marketingový či nekrofilní charakter.
…FROMM, Erich. Patologie normálnosti. Přeložil Petr BABKA, přeložil René SOUČEK. Praha: Portál, 2024. ISBN 978-80-262-2212-5.
Autoři knihy analyzují problém indoktrinace ve vzdělávacím procesu a zamýšlejí se nad tím, jak tento jev ovlivňuje vzdělávání a výchovu a jaké jsou zde možnosti prevence a řešení. První část knihy se zabývá problematikou vymezení pojmu indoktrinace a nabízí tři různé úhly pohledu, jak lze k pojmu přistupovat a definovat jej. Druhá část představuje pět příspěvků, které z různých perspektiv (pedagogické, filozofické, etické, psychologické) hledají odpovědi na otázku, jak realizovat výchovu bez indoktrinace.
Společným jmenovatelem všech kapitol knihy je přesvědčení, že vzdělávání bez indoktrinace je nejen možné, ale i žádoucí. Je to teze, kterou autoři chtějí přispět do současného vzdělávacího diskurzu, protože toto téma považují za nanejvýš důležité, ba dokonce klíčové pro zachování a rozvoj demokratického uspořádání společnosti.
…HÁBL, Jan a KAPLANOVÁ, Jitka. Edukace bez indoktrinace. Červený Kostelec: Pavel Mervart, 2024. ISBN 978-80-7465-645-3
Školní prostředí není jen místem vzdělávání, ale také bezpečného rozvoje žáků. Tato publikace se zaměřuje na rozpoznávání a interpretaci varovných signálů, které mohou naznačovat potenciální rizika, jako je šikana, násilí, závislosti či dokonce útoky aktivního střelce. Autor přináší podrobný přehled teoretických východisek a výsledky několika rozsáhlých výzkumů v oblasti prevence agrese a bezpečnosti ve školách. Zabývá se nejen identifikací varovných signálů, ale také jejich analýzou a navrhováním efektivních intervencí.
Kniha nabízí cenné informace o tom, jak učitelé a školní personál mohou rychle a účinně reagovat na rizikové situace a poskytnout žákům potřebnou podporu. Důraz je kladen na komplexní přístup zahrnující nejen odborníky, ale také rodiče a komunitu, kteří hrají klíčovou roli v budování bezpečného prostředí. Publikace obsahuje praktická doporučení a strategie pro řešení mimořádných událostí, mezi které patří i útoky tzv. aktivního střelce.
Díky rozsáhlým výzkumům, které publikace shrnuje, získají školy cenné empirické údaje pro tvorbu účinných preventivních opatření. Výzkumy přinášejí důležité poznatky o bezpečnostních hrozbách ve školách a navrhují konkrétní kroky pro jejich řešení.
Kniha je důležitým nástrojem pro každého, kdo se zabývá školní bezpečností, ať už jde pedagogy, školní psychology, další odborníky, ale také rodiče.
BREČKA, Tibor A. Agrese ve školním prostředí: varovné signály, prevence a řešení. Teoretik. Praha: Leges, 2024. ISBN 978-80-7502-764-1
Paměť si spojujeme spíše s něčím, co je třeba cvičit, a děsíme se onemocnění, která nás připravují o schopnost si něco zapamatovat. Autor, který je předním americkým odborníkem v oblasti výzkumu Alzheimerovy choroby, si však klade opačnou otázku: Je zapomínání užitečné? A za pomoci řady zajímavých příkladů a kazuistik dochází k závěru, že ano.
…SMALL, Scott A. Proč je někdy lepší zapomínat. Přeložil Hana ANTONÍNOVÁ. Praha: Portál, 2024. ISBN 978-80-262-2198-2.
A powerful new explanation of China’s rise that draws from the business world to show that China is not simply copying established great powers, but exploiting geopolitical opportunities around the world that those other powers had ignored.
…MASTRO, Oriana Skylar. Upstart: how China became a great power. New York: Oxford University Press, [2024]. ISBN 978-0-19-769506-7.
Nabízíme vám přístup k renomovaným databázím, jako jsou Science, EBSCO nebo Web of Science. Zaregistrujte se a odemkněte si články pro vaše studium, výuku či vědecký výzkum.
Poskytujeme podporu v oblasti Open Science, přičemž se zaměřujeme na oblasti otevřeného přístupu k výsledkům (Open Access) a otevřeného přístupu k výzkumným datům (Open/FAIR data).
Koordinujeme sběr dat, zajišťujeme úpravy, vývoj a podporu systému ASEP. Základem systému ASEP je databáze obsahující bibliografické záznamy o vědeckých výstupech, plné texty publikačních výstupů a datové záznamy.
Objevte kouzlo naší studovny
Knihovna Akademie věd ČR, v. v. i. Prohlášení o přístupnosti
Pevně věříme, že internet by měl být dostupný pro každého, a proto se zavazujeme poskytovat webovou stránku, která je přístupná co nejširšímu publiku bez ohledu na okolnosti a schopnosti.
Abychom toho dosáhli, snažíme se co nejpřísněji dodržovat pokyny pro přístupnost webového obsahu (WCAG 2.1) na úrovni AA, které stanovila organizace World Wide Web Consortium (W3C). Tyto pokyny vysvětlují, jak zpřístupnit webový obsah lidem s různými typy postižení. Dodržování těchto pokynů nám pomáhá zajistit, že webová stránka je přístupná všem lidem: nevidomým, lidem s motorickým postižením, osobám se zrakovými nebo kognitivními poruchami a dalším.
Tato webová stránka využívá různé technologie, které mají za cíl zajistit její co nejvyšší přístupnost. Používáme rozhraní pro přístupnost, které umožňuje osobám s konkrétními postiženími přizpůsobit uživatelské rozhraní webu (UI) a design podle jejich potřeb.
Kromě toho web využívá aplikaci založenou na umělé inteligenci, která běží na pozadí a neustále optimalizuje úroveň přístupnosti. Tato aplikace upravuje HTML kódy webu, přizpůsobuje jeho funkčnost a chování pro čtečky obrazovky používané nevidomými uživateli a pro klávesové funkce používané lidmi s motorickým postižením.
Pokud jste našli chybu nebo máte nápady na zlepšení, budeme rádi, když se s námi spojíte prostřednictvím tohoto e-mailu:
Naše webová stránka využívá ARIA atributy (Accessible Rich Internet Applications) spolu s různými behaviorálními změnami, aby zajistila, že nevidomí uživatelé používající čtečky obrazovky mohou web číst, rozumět mu a užívat si jeho funkce. Jakmile uživatel s čtečkou obrazovky vstoupí na váš web, okamžitě obdrží výzvu k aktivaci režimu pro čtečku obrazovky, aby mohl efektivně procházet a používat váš web. Zde je několik nejdůležitějších požadavků čteček obrazovky, které náš web splňuje, spolu s ukázkami kódu:
Optimalizace pro čtečky obrazovky: běží proces na pozadí, který se učí komponenty webu odshora dolů, aby bylo zajištěno neustálé dodržování pravidel i při aktualizacích webu. V tomto procesu poskytujeme čtečkám obrazovky smysluplná data prostřednictvím ARIA atributů. Například poskytujeme přesné popisky formulářů, popisy ikon (ikony sociálních sítí, vyhledávání, košík atd.), pokyny pro validaci formulářů, role prvků, jako jsou tlačítka, menu, modální dialogy (vyskakovací okna) a další. Dále proces na pozadí skenuje všechny obrázky na webu a poskytuje přesný a smysluplný popis na základě rozpoznávání objektů jako ALT (alternativní text) pro obrázky, které nejsou popsány. Kromě toho dokáže pomocí technologie OCR (optické rozpoznávání znaků) extrahovat texty vložené do obrázku. Pro aktivaci úprav pro čtečku obrazovky kdykoliv, stačí uživatelům stisknout kombinaci kláves Alt+1. Uživatelé čteček obrazovky také dostávají automatická oznámení o aktivaci režimu čtečky obrazovky při vstupu na web.
Tyto úpravy jsou kompatibilní se všemi populárními čtečkami obrazovky, včetně JAWS a NVDA.
Optimalizace navigace pomocí klávesnice: Proces na pozadí také upravuje HTML kód webu a přidává různé chování pomocí JavaScriptu, aby byl web ovladatelný pomocí klávesnice. To zahrnuje možnost navigace po webu pomocí kláves Tab a Shift+Tab, ovládání rozbalovacích menu pomocí šipek, jejich zavírání klávesou Esc, spouštění tlačítek a odkazů klávesou Enter, navigaci mezi radiobuttony a checkboxy pomocí šipek a jejich vyplnění pomocí klávesy Space nebo Enter. Kromě toho uživatelé klávesnice naleznou rychlou navigaci a menu pro přeskočení obsahu, dostupné kdykoliv po stisknutí Alt+1 nebo jako první prvek na webu při navigaci pomocí klávesnice. Proces na pozadí také zajišťuje zaměření klávesnice na vyskakovací okna ihned po jejich zobrazení a brání tomu, aby se fokus posunul mimo něj.
Uživatelé mohou také používat zkratky, jako jsou „M“ (menu), „H“ (nadpisy), „F“ (formuláře), „B“ (tlačítka) a „G“ (grafika), k rychlému skoku na konkrétní prvky.
Usilujeme o to, abychom podporovali co nejširší škálu prohlížečů a asistivních technologií, aby si naši uživatelé mohli vybrat ty nejvhodnější nástroje s co nejmenším počtem omezení. Proto jsme tvrdě pracovali na tom, abychom mohli podporovat všechny hlavní systémy, které zahrnují více než 95 % podílu na trhu, včetně Google Chrome, Mozilla Firefox, Apple Safari, Opera a Microsoft Edge, JAWS a NVDA (čtečky obrazovky).
Přestože se maximálně snažíme, aby si každý mohl web přizpůsobit podle svých potřeb, mohou stále existovat stránky nebo sekce, které nejsou zcela přístupné, jsou v procesu zpřístupňování nebo postrádají vhodné technologické řešení, aby byly přístupné. Neustále ale zlepšujeme naši přístupnost, přidáváme, aktualizujeme a zlepšujeme její možnosti a funkce a vyvíjíme a přijímáme nové technologie. To vše s cílem dosáhnout optimální úrovně přístupnosti v souladu s technologickým pokrokem. Pro jakoukoliv pomoc nás prosím kontaktujte na e-mailu